نوشته شده توسط: الهه ناز
افشین سنگچاپ بازیگر سینما و تلویزیون
زندگینامه افشین سنگچاپ
زمینه فعالیت: بازیگر
تولد: تیر 1347 - تهران
سالهای فعالیت: 1364-اکنون
همسر: بهار حقیقی
مدرک تحصیلی: فارغالتحصیل بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر
افشین سنگچاپ (زاده 1347 - تهران) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر اهل ایران است.
افشین سنگچاپ برخلاف نقشهای منفیای که تا به حال در سریالهای مختلف ایفا کرده، کارش را با کارهای کودک و نوجوان آغاز کرده است. او عروسکگردان مجموعه چاق و لاغر و کارهای دیگری در این زمینه بوده است.
افشین سنگ چاپ در رشتههای مختلف فعالیت میکند؛ از دستیاری کارگردانی گرفته تا بازیگری و بازیگردانی. افشین سنگچاپ سال ها به عنوان دستیار با سیروس مقدم همکاری کرد و در برخی از آثار او نیز بازی کرد که از میان آنها میتوان به سریال پرواز در حباب اشاره کرد.
بخشی از گفتگویی خواندنی با افشین سنگچاپ
بازیگری از کی برای شما جدی شد؟
از کودکی زیاد به تئاتر میرفتم و خیلی زود به آن فضا دلبسته شدم. تا این که کمکم به هنر نمایشی علاقهمند شدم و تمرین نمایش را از دوران نوجوانی آغاز کردم. سال 62 به مدرسه هنر و ادبیات رفتم و به طور جدیتر بازیگری را ادامه دادم.
جایگاهی را که در حال حاضر دارید، دوست دارید؟
هم بله و هم خیر. دوست دارم بیشتر پیشرفت کنم و به موقعیتهای بهتری دست پیدا کنم که لازمه این کار کشف راههای بهتر و تلاش بیشتر است.
شما در تئاتر فعالیتهای زیادی داشتهاید و معمولا بازیگرانی که از تئاتر به تلویزیون کوچ میکنند دیگر به تئاتر برنمیگردند و پس از مدتی کاملا به یک بازیگر تلویزیونی تبدیل میشوند. به نظر شما چرا این گونه است؟
چون فضای تئاتر جوابگوی زندگی بازیگران نیست و همین مساله باعث میشود که آنها به تلویزیون گرایش بیشتری پیدا کنند و ارتباطی که بازیگر در تلویزیون با مخاطب برقرار میکند گستردهتر است.
بازیگری را بیشتر دوست دارید یا کارهای پشت صحنه مانند بازیگردانی، دستیار کارگردانی و...؟
کارهایی که من پشت صحنه انجام میدهم بیشتر تکنیکی و علمی است و به نوعی زندگی من است، اما بازیگری حس عاطفی من را در بر میگیرد و برایم یک کار دلی است.
در مسیری که دارید طی میکنید آیا هدف دیگری به جز بازیگری هم دارید؟
بله. بشدت به دنبال کارگردانی هستم.
احتمالا تصمیم دارید یک تلهفیلم را کارگردانی کنید.
بله. قصه آن را هم یکی از دوستانم دارند مینویسند به هر حال دارم کارهای ابتدایی آن را انجام میدهم.
چقدر نقدهایی که در مورد بازیهایتان گفته میشود، برایتان مهمند؟
طبیعتا خیلی. البته نقدی که واقعا نقد باشد و نه غرضورزی.
مخاطبان تلویزیون، خیلی خوب ما را میبینند و نقد میکنند و اگر این نقدها نباشد ما هرگز نمیتوانیم خودمان را ویرایش کنیم.
من فکر میکنم شما جزو آن دسته از بازیگرانی هستید که بیشتر کارهایتان را از روی دوستی و رفاقت قبول میکنید. درست است؟
البته همیشه هم اینطور نبوده است. اما بعضا پیش آمده که خیلی از دوستان به من لطف داشتهاند و من نتوانستهام به آنها نه بگویم، اما اگر نقش و خود کار ضعیف باشد هرگز نمیپذیرم، حتی اگر با همه عوامل رفاقت داشته باشم.
از نقشهایی که تا به حال بازی کردهاید، راضی هستید؟
از همه آنها خیر. اما به واسطه هر کدام از آنها به تجربه تازهای دست پیدا کردهام که همین موضوع برایم ارزشمند بوده است.
خیلی از همکارانتان بر این باورند که شما به نوعی آچار فرانسه کارها هستید؟
بله، چون هر کاری که از دستم برمیآید را انجام میدهم آن هم به خاطر این که بتوانم گرهی از کار باز کنم.
کار خوب از نظر شما چه معنا و مفهومی دارد؟
کار خوب، کاری است که معنا داشته باشد و انسانیت را نشان دهد حالا در هر ژانری که میخواهد باشد، فرقی نمیکند. هدف در یک کار روشنکردن مسائل انسانی از مهمترین دغدغههای من برای انتخاب کارهایم است.
مسائل انسانی را که میگویید در کارهای تلویزیونی و سینمایی ما تا چه حد دیده میشود؟
خیلی کم، چون بیشتر کارهای ما جنبه سرگرمی و تفریحی پیدا کردهاند برای همین هم خیلی در ذهن مخاطب باقی نمیماند.
برای ارتباط بهتر با یک نقش چه میکنید؟
پس از خواندن فیلمنامه و تجزیه و تحلیل آن با نویسنده و کارگردان که مهمترین رکن برای ارتباط بازیگر با نقش هستند، مشورت میکنم و در طول روخوانی هم به مرور به زوایای پنهان نقش دست مییابم. بعد هم که تمرین و اجرا است که به باورپذیرتر شدن نقش کمک میکند.
ولی حالا که در خیلی از سریالها اصلا فرصت روخوانی وجود ندارد.
بله، در این شرایط باید به تجربههایمان کمکهایی که کارگردان میدهد و همچنین مشورت با نویسنده بسنده کنیم.
اما شما که خودتان بازیگردان هم هستید خیلی با اجرای بازی و نقشهایتان مشکل ندارید. درست است؟
بله، اما به هر حال انسان همیشه نیازمند یادگیری و کشف آموختههای تازه است.
پرکار بودن یک بازیگر را میتوان به حساب موفقیت او گذاشت؟
این مساله نسبی است، ولی از قدیم گفتهاند رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. مهم این است که تو به عنوان یک بازیگر بتوانی کارت را درست انجام دهی.
فیلمشناسی
فیلم های سینمایی افشین سنگ چاپ
- درخونگاه (1396)
- شام عاشقانه سهنفره (1395)
- دو لکه ابر (1394)
- نیم (1394)
- جیببر خیابان جنوبی (1390)
- مینیبوس (1389 در عنوان بندی نیامده)
- بیپولی (فیلم) (1388 در عنوان بندی نیامده)
- حوالی اتوبان (1387)
- یکی بود یکی نبود (1379)
- دارا و ندار (1378)
فیلم های تلویزیونی افشین سنگ چاپ
- شانتاژ (امیر مومنی اصل)
- لیسانسه ها (1396)
- در قصهها زندگی میکنند (1395، داود بیدل)
- بیمار استاندارد (1395)
- غیرعلنی (1394)
- قاب خاطره (مجموعه تلویزیونی) (1394)
- هفتسنگ (1393) (بازیگر مهمان)
- هشت بهشت (1393)
- رهایی (1393)
- تلهفیلم «مرغ تخم طلا» (1392)
- یادآوری (1392)
- مزرعه بیبی گندم (1391)
- تلهفیلم «سپید مثل ستاره» (1390)
- تلهفیلم «تلسکوپ» (1391–1390)
- دو راهی بارانی (1390)
- ستارههای سربی (1390)
- عملیات 125 (1390)
- تلهفیلم «ارتباط خانوادگی» (1389)
- پایتخت (1389)
- اغما (1387)
- پیامک از دیار باقی (1386)
- صاحبدلان (1385)
- پرواز در حباب (1385)
- من نه منم (1385)
- متهم گریخت (1384)
- کوچه اقاقیا (1383–1382)
- شاهد عینی[1] (1382)
- قطار ابدی (1378-1379)
- روزهای زندگی (1378–1377)
- قصههای تابهتا (1373)
- چاق و لاغر (1365–1369)
- چاق و لاغر و مأمور سوم (1369)
- النگ و دولنگ (1360)
دستیار کارگردان
- پلیس جوان
- ریحانه
- اغما
- روز حسرت
- پیامک از دیار باقی
بازیگردان
- نرگس
گردآوری: بخش بازیگران بیتوته